Få et professionelt firmalogo – det betaler sig

03 July 2018 Astrid Pedersen

editorial

De færreste tænker måske over det til daglig, men vi lever i en verden, hvor det visuelle betyder utroligt meget for, hvorledes vi orienterer os. Vi bruger tegn og symboler som navigationsredskaber, og positionerer os selv i forhold dertil. Vi lærer lynhurtigt at associere visse produkter og ydelser med grafiske repræsentationer. Og her er firma logoet den vigtigste markør.

Hvis du er i tvivl om, hvad dette mon skal betyde, så tænk på, hvordan du ubevidst associerer det store, gule M, du ser ved afkørslen på motorvejen, til en ganske bestemt type mad. Eller hvordan det lysende æble bag på en laptop fortæller dig, hvilken type maskine, der er tale om. Du kan også tænke på den fornemmelse, du får i maven, når der ligger en rudekuvert i postkassen med SKATs gule og mørkeblå logo på – eller hvilke forventninger, du har til varerne i en butik, hvis den er overplastret med gule eller orange skilte. Og listen fortsætter.

Et firma logo skal afspejle din virksomheds identitet

Når du tager disse faktorer ind i ligningen, burde det stå lysende klart for dig, at det er en virkelig dårlig idé at spare, når det gælder om udvikling og design af et firmalogo. Dit firma logo vil hurtigt blive associeret med din virksomhed og omvendt. Og derfor bør dit firmalogo indeholde konnotationer, som viser ind til din virksomheds kerneværdier – på en enkel og strømlinet facon.

Det er således ikke nogen simpel sag at fremstille et firma logo. At inkorporere en hel virksomhed i en enkelt form, som både skal indeholde en generel symbolværdi og en individuel afspejling af virksomhedens DNA, kræver professionel bistand. Hvis du vælger at alliere dig med en professionel designer, når du skal have formgivet dit firma logo, får du fordelen af en erfaren fagperson med en stærk visuel sans. Du kan læse mere på damgraphics.dk

More articles