God kutyme, når man begår sig med catering

27 June 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Den følgende artikel er lidt en beskrivelse af, hvad der forventes af personalet, der skal begå sig med catering.

Og vi tænker i det store eksempel, hvor man ikke bare skal køre ud med mad, drikkelse og andet til en event, men hvor man også er hyret ind til at stå for serveringen, hjælpe til i køkkenet og afrydningen.

Bemærk, at hvis du allerede er ansat i et cateringfirma, så har I nok jeres egne retningslinjer for, hvordan man skal gebærde sig i de situationer, og disse kommende beskrivelser skal på ingen måde erstatte dette – faktisk kan de divergere en del.

Informationen er mere skrevet med henblik på de personer, der hyrer cateringpersonale ind, og hvad man så som (minimum) kan forvente sig af disse mennesker.

For det første skal de være professionelle, for selvom det måske ikke kræver en høj uddannelse at begå sig med catering, så handler det stadigvæk om, at man som ansat fremstå toptunet og parat til at yde det bedste, man kan.

Det vil sige, at ens uniform – hvis man skal bære den slags – er ren, nystrøget og holder formen hele arbejdsdagen.

Man skal altid møde alle spørgsmål med et smil og overskud, og hvis man har travlt, så skal man i videst muligt omfang ikke vise det til kunden eller gæsterne – som man altid har tid til at svare på spørgsmål for eller servere for.

Det er jo for dem, man er der.

Man møder til tiden, for man hjælper hinanden med at løfte i samlet flot, så desto længere tid man mangler, desto mere pres lægger det på de andre udsendte, der så skal løbe hurtigere.

Skulle gæsterne blive upassende og/eller berusende, er det nødvendigt at udvise anstændighed og komme med en pæn, men bestemt, afvisning af tilnærmelser og andet – inden for rimelighedens grænser selvfølgelig.

More articles