Sådan sælger du din idé for en entreprenør

05 December 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Det her er fra en entreprenør til en anden af samme skuffe, hvor man måske har øjnet potentialet i en anden entreprenør, som man kan se et givtigt samarbejde med – og som måske er lidt mere ved muffen eller har flere sponsorer bag sig.

Men hvordan sørger man lige for, at man kan fange opmærksomheden hos sådan en person, der givetvis har travlt mange timer i døgnet for ikke at sige de fleste, hvor man er vågen?

Det er jo ikke ligesom at være til jobsamtale, hvor der er afsat tid af til at finde den rette medarbejder, som de leder efter; her skal man virkelig kunne sælge sig selv og forklare, hvor man selv og ens investering er værd at poste tid, kræfter og ikke mindst penge i.

Det hele kan faktisk koges ned til denne gode huskeregel: Sæt handling bag dine ord.

Handlinger siger så meget mere end ord i langt de fleste tilfælde.

Forestil dig for eksempel, at det lykkes dig at få kort taletid med den givne entreprenør, eller du fanger vedkommende på gaden til en sludder, efter du har fundet ud af, hvor vedkommende plejer at holde til at agere derefter.

Hvad vil du så gøre?

Holde en lang salgstale, som vedkommende hører konstant?

Selvom vi kalder det “taletid”, så udnyt tiden på noget andet; selvom det er at foretrække, at man kan få tid sammen, hvor man kan sidde sammen og fremlægge for vedkommende, så skal den tid uanset hvad udnyttes.

Og den slags kræver forberedelse, research og mere tid.

Når du får fat på vedkommende, så hav en smagsprøve parat af dit produkt eller lad det vise, hvad det kan og få det til at sælge sig selv så godt som muligt.

Det er lettere at holde koncentrationen på den måde om noget, hvor man skal have øjnene med også og ikke bare ørerne.

Ellers handler det om at respektere, hvis man er for frembrusende – men man kan først få et “nej”, når man har afprøvet.

More articles